X
تبلیغات
دانش مدیریت تاجیکستان

دانش مدیریت تاجیکستان

management

تصاویر همایش "دانایی محوری در مدیریت هزاره سوم" - تاجیکستان

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 6:47  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 6:42  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 6:39  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 6:35  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 6:32  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 6:30  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 6:29  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 0:4  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 0:2  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 11 اسفند1390ساعت 0:1  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 10 اسفند1390ساعت 23:58  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 10 اسفند1390ساعت 23:57  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 10 اسفند1390ساعت 23:56  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 10 اسفند1390ساعت 23:54  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 10 اسفند1390ساعت 23:52  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 10 اسفند1390ساعت 23:49  توسط کیانوش  | 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 10 اسفند1390ساعت 23:39  توسط کیانوش  | 

تصاویر همایش دانایی محوری در مدیریت هزاره سوم - تاجیکستان

+ نوشته شده در  چهارشنبه 10 اسفند1390ساعت 23:13  توسط کیانوش  | 

جایگاه  فناوری اطلاعات در بهینه­سازی مدیریت دانش

اعظم حیدری و علیرضا کیا

دانشجوی دکتری در رشته مدیریت دانشگاه آکادمی علوم تاجیکستان

Ah3ana@yahoo.com

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر و

دانشجوی دکتری در رشته روان شناسی صنعتی و سازمانی

دانشگاه دولتی آموزگاری

modirkia@yahoo.comHYPERLINK "manager/admin_images_product/big_"

چکیده :

عصر حاضر، عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. با توجه به گسترش روزافزون كاربرد فناوري اطلاعات در سازمانها، استفاده از آن برای مدیريت دانش نيز رو به افزايش است. فناوری اطلاعات بيشترين سهم را در مديريت دانش داشته است، به طوري كه پشت همه فعاليت­هاي مديريت دانش، فناوري اطلاعات نهفته است. فناوريهايي مانند شبكه‌هاي اينترنت، ايميل، پايگاه‌هاي اطلاعاتي سازمان و ... همگي نقش مؤثري در مديريت دانش ايفا كرده‌اند. از سوي ديگر، قابليت دسترسي بيشتر، ارائه نرم‌افزارهاي پيشرفته‌تر و كاهش هزينه‌ها و استقرار تجهيزات رايانه، نقش پشتيبان فناوري اطلاعات براي مديريت دانش را بيش از پيش نموده و پيشرفتهاي قابل توجهي در رفتار هوشمندانه و مبتني بر دانش سازمان­ها و افراد آنها به وجود خواهد آورد. آنچه در فناوري اطلاعات مهم است "تفكر اطلاعات‌گرا" یا تفكري است كه از مجموعه‌اي از اطلاعات مفيد و موثّق تشكيل شده است. به عبارت ديگر، آنچه اطلاعات توليد مي‌كند، فكر انسان خردمند است نه ابزار. برای موفقیت سازمان، دانش باید به عنوان یک سرمایه بین افراد قابل تبادل بوده و توانایی رشد داشته باشد. تنها در این صورت است که مدیریت دانش قادر خواهد بود تا یادگیری سازمانی را که منجر به خلق دانش دیگری می‌شود توسعه دهد. در این میان با بهره‌گیری از نقش حمایتی فناوری اطلاعات می‌توان از تجربه و دانش سازمان برای حل مشکلات، در هر زمان و در هر مکان، بهره جست.

واژه‌های کلیدی : دانش، مدیریت دانش، فناوری اطلاعات

+ نوشته شده در  سه شنبه 2 اسفند1390ساعت 19:3  توسط کیانوش  | 

مقاله علمی

نقش و جایگاه  مدیریت در توسعه صنعت گردشگری ایران

اعظم حیدری و علیرضا کیا

دانشجوی دکتری در رشته مدیریت دانشگاه آکادمی علوم تاجیکستان

Ah3ana@yahoo.com

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر و

دانشجوی دکتری در رشته روان شناسی صنعتی و سازمانی

دانشگاه دولتی آموزگاری

modirkia@yahoo.com

 چکیده:

امروزه صنعت گردشگری در سطح بین المللی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در توسعۀ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قلمداد می­شود. در سال­های اخیرگردشگری در رأس منابع تولید درآمد قرار گرفته است. صنعت توريسم به دليل كسب درآمد ارزي، ايجاد اشتغال، رشد بخش خصوصی، توسعه ساختار زیربنایی و ايجاد ارزش افزوده، از اهميت بسزايي در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه برخوردار است. کشورمان ایران به عنوان یکی از کشورهای مستعد در زمینه صنعت گردشگری مورد توجه گردشگران سایر کشورها می­باشد و در زمینه سرمایه­گذاری نیز صاحبان سرمایه و سرمایه­گذاران بین المللی در این صنعت نیز توجه ویژه­ای به ایران دارند. ولی چرا رشد این صنعت در کشورمان بسیار کند و نامحسوس است؟ یکی از علل آن ضعف مدیریت کلان، قوانین و دولتی بودن دیدگاه مدیران در تمام سطوح در این صنعت می­باشد، که می­توان با اصلاح سیستم مدیریت و با استراتژیک خاصی، زمینه­های رشد و شکوفایی این صنعت مولد را ایجاد کرد. افزايش تعداد گردشگران داخلي يا خارجي، نيازمند سرمايه­گذاري مناسب در ايجاد اقامتگاه­هاي مناسب، مكان­هاي تفريحي، رستوران­ها و هتل­ها و بخش­هاي بازرگاني مي­باشد. و آنچه مشهود است اینکه از دیر باز کشور ما نیز از شرایط بالقوه مناسبی برخوردار بوده ولی به لحاظ بعضی از ملاحظات، برخورداری اقتصادی از آن، بالفعل جایگاه خود را نیافته است. با بررسی علل و ارائه راهکارهایی با توجه به عوامل جغـرافیایی و شرایـط فرهنگی­-اجتماعی، می­توان بالاترین تأثیر را در جذب گردشگر به کشور داشت و در جهت رشد اقتصاد و کاهش نرخ بیکاری قدم مؤثری برداشت.

واژگان کلیدی: گردشگری، توریسم، گردشگر.

+ نوشته شده در  سه شنبه 2 اسفند1390ساعت 19:1  توسط کیانوش  | 

نقش فناوری اطلاعات در اقتصاد دانش محور

اعظم حیدری و علیرضا کیا

دانشجوی دکتری در رشته مدیریت دانشگاه آکادمی علوم تاجیکستان

Ah3ana@yahoo.com

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر و

دانشجوی دکتری در رشته روان شناسی صنعتی و سازمانی

دانشگاه دولتی آموزگاری

modirkia@yahoo.comHYPERLINK "manager/admin_images_product/big_"

چکیده :

تغيير رويکرد اقتصادي در جهان امروز، از شکل اقتصاد مبتني بر توليد به اقتصاد دانش محور، باعث گرديده است دانش و اطلاعات نقش اساسي و پايه­اي در رشد و ايجاد ارزش افزوده در جوامع توسعه يافته داشته باشد وفناوري اطلاعات و ارتباطات تأثیرات چند جانبه‌اي در مجموعه اقتصاد جهاني دارا باشد، كه تأثير آن به مراتب بيشتر از بخش توليدات است.

اقتصاد دانش­محور یا اقتصاد دانایی­محور، اقتصادی است که مستقیماً براساس تولید، توزیع و مصرف دانایی و فناوری اطلاعات قرار گرفته باشد. در اقتصاد دانش محور، محرک اصلی رشد، ایجاد ثروت و اشتغال در تمامی رشته فعالیت‌هاست. به نحوی که در سال‌های اخیر بسیاری از نهادها و سازمانها دانایی را به عنوان عامل تولید شناسایی کرده و ارزیابی نقش دانایی در رقابت‌های جهانی را دستور کار خود قرار داده­اند و هنگامی این دانایی در اقتصاد مؤثر است که به کار رود. به عبارت دیگر دانایی زمانی به ظرفیت کامل خود می‌رسد که بتواند ارزش اقتصادی ایجاد کند و این زمانی است که در محصولات، رویه‌های سازمانی و فرآیندها وارد شده و درونی شود.
اقتصاد دانش محور، اقتصادي است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش عامل اصلي رشد، ايجاد ثروت و اشتغالزايي در همه صنايع است و خردمايه شكل دهي چنين اقتصادي، رشد اقتصادي و رقابت­گري پايدار است. البته افزايش دانش به خودي خود موجبات دانش محوري اقتصاد را فراهم نمي‌آورد بلكه بهره‌گيري از آن در همه ابعاد مورد لزوم است. هدف اقتصاد دانش محور ايجاد جامعه دانش محور است و جهاني شدن نيز از پيامد‌هاي دانش محور بودن اقتصاد است.

واژه­های کلیدی : فناوری اطلاعات، اقتصاد دانش محور، رشد اقتصادی.

+ نوشته شده در  سه شنبه 2 اسفند1390ساعت 18:58  توسط کیانوش  | 

مقاله علمی

هوش هیجانی و مدیریت در سازمان

علیرضا کیا واعظم حیدری

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر و

دانشجوی دکتری در رشته روان شناسی صنعتی و سازمانی

دانشگاه دولتی آموزگاری تاجیکستان

modirkia@yahoo.com

دانشجوی دکتری در رشته مدیریت دانشگاه آکادمی علوم تاجیکستان

ah3ana@yahoo.com

چکیده:

آگاهی از اهمیت و ارزش هوش هیجانی منجر به رشد و توسعه روابط سازمانی می­شود که این عامل در کنار ضریب هوشی و مهارت­های تخصصی مدیران، موفقیت سازمان را به ارمغان می­آورد. وقتی افراد برای انجام کاری دور هم جمع می­شوند هیجان­ها می­توانند نقش مهمی را ایفا نمایند. درست است که تصمیمات اداری و تجاری باید بر مبنای اطلاعات صحیح، دلایل منطقی و عقلایی با کمترین میزان هیجان­ها گرفته شود، اما اینکه هیجان را نباید با خود به اداره بیاوریم، اشتباه واهی است. بعضی از افراد و بالاخص مدیران تصور می­کنند هیجان­های خنثی ایده­آل هستند و سعی می­کنند از ابراز احساسات در انظار عمومی خودداری کنند. آنها معمولا هنگام ارتباط با دیگران خیلی جدی، خشک، بی­تفاوت (بی­احساس) و عبوس هستند و در زندگی فردی و شغلی مشارکت خوبی ندارند. اصولا این حالت همیشه بد نیست و در بعضی شرایط خوب است، اما برای کارکنان و مدیرانی که بخواهند به سطوح عالی مدیریتی برسند مناسب نیست.

هوش هیجانی در محیط کار به معنی پذیرش هیحان­های موجود در کارکنان سازمان و تعامل هوشمندانه با آنهاست. مهارتهای افراد در به کارگیری هیجانات و نحوۀ برخورد با هیجان­های دیگران، با یکدیگر کاملا فرق دارد و این عامل می­تواند وجه تمایز میان مدیران موفق و ناموفق باشد.

بنابراین بی­انصافی نیست که بگوییم اکثریت کارشناسان، مدیران و رؤسا نسبتا افراد هوشمندی هستند. پس می­توان نتیجه گرفت مدیر یک سازمان شاید از نظر دانش فنی تولید و ارائۀ خدمات نسبت به سایرین برتر باشد، ولی قابل قبول نیست که از نظر مهارتهای انسانی بالاخص مهارت کنترل هیجانات خود و دیگران نمره ضعیفی بگیرد.

رشد و توسعه هوش هیجانی می­تواند به مدیران، سازمان­ها و شرکت­ها در زمینه سودآوری و بهره­وری مستمر و بیشتر کمک نماید. مدیر و سرپرست خوب کسی است که در زمینه تولید یا خدمت رسانی نمونه باشد و نتایج عالی کسب کند، به شرطی که بداند:

1- در شرایط استرس زا چگونه هیجانات خود را حفظ کرده و آن را به دیگران نیز منتقل نماید.

2- روابط بین فردی پیچیده را هدایت کند.

3- به دیگران روحیه داده و تیم­سازی کند.

واژه های کلیدی: هیجان، هوش هیجانی، مدیریت، سازمان

+ نوشته شده در  سه شنبه 2 اسفند1390ساعت 18:55  توسط کیانوش  |